Opis i historia linii 322 (Cieszyn - Český Těín - Frýdek-Místek)

Mapa z 1937 roku z zaznaczonym przebiegiem obecnej linii 322
Otwarta 1 czerwca 1888 roku linia prowadziła z Kojetína przez Wałaskie Międzyrzecze, Frydek (obecnie linie 303 i 323), a następnie Cieszyn do Bielska i nazywana była Koleją Miast Śląskich (zobacz pierwszy rozkład jazdy pociągów na linii).
Po podziale Śląska Cieszyńskiego w roku 1920 linia przedzielona została granicą - po stronie polskiej pozostał odcinek oznaczany dziś jako linia 190, po stronie czechosłowackiej fragment oznaczany jako linia 322, a na moście kolejowym na rzece Olzie w Cieszynie ustanowiono kolejowy posterunek graniczny.
Po przyłączeniu Zaolzia w roku 1938 część linii 322 znalazła się w granicach Polski: stacje w Gnojniku (po stronie polskiej) i Dobrej (po stronie czecho-słowackiej, a od marca 1939 roku stronie Protektoratu Czech i Moraw) stały się granicznymi i odbywała się na nich odprawa paszportowa, a ostatnim przystankiem na linii w granicach Polski były Wojkowice.
Po agresji Niemiec we wrześniu 1939 roku linia nadal przedzielona była granicą, jednakże przystanek w Wojkowicach znalazł się po stronie Protektoratu Czech i Moraw (tuż za nim w stronę Gnojnika przebiegała granica Niemiec). Wycofujące się w 1945 roku wojska niemieckie uszkodziły infrastrukturę linii.
Po zakończeniu działań wojennych linia już granicach Czechosłowacji została udrożniona 9 czerwca 1945 roku. W okresie powojennym większy jej remont został wykonany w roku 1985.
13 grudnia 2015 roku wznowiono kursowanie pociągów transgranicznych z Frydku do Cieszyna. Przewozy wykonują Koleje Czeskie przy pomocy 6 par pociągów kursujących w takcie dwugodzinnym.
Obecnie linia ma znaczenie drugorzędne, jest jednotorowa (podobnie jak po stronie polskiej) i nie została zelektryfikowana. Dominuje tu ruch pasażerski prowadzony zmodernizowanymi wagonami spalinowymi serii 814 „Regionova” (do 1 maja 2012 stosowano wyłącznie jednostki serii 810 z doczepami serii 010). Pociągi kursują mniej więcej co godzinę.
Część stacji i przystanków na linii posiada dwujęzyczne nazwy, gdyż ponad 10% mieszkańców gmin gdzie się one znajdują to przedstawiciele mniejszości polskiej.
Więcej informacji o linii 322 w artykule Linia Czeski Cieszyn - Frydek-Mistek wczoraj, dziś i jutro.
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego