Opis i historia linii 170 Jastrzębie Zdrój Moszczenica - Zebrzydowice
Linia 170 stanowiła przedłużenie linii 90 z Cieszyna do Zebrzydowic, która łączyła Cieszyn z dawną Koleją Północną, a tym samym z Górnym Śląskiem. Plany jej budowy powstały już w roku 1925, ale ze względu na brak funduszy prace opóźniły się i ostatecznie budowany od roku 1929 odcinek Zebrzydowice - Moszczenica uroczyście otwarto 30 listopada 1935 roku, a oddano do użytku 1 grudnia 1935 roku (Dziennik Taryf i Zarządzeń Kolejowych rok VIII nr 46, 15 grudnia 1935 r.) - rozkład jazdy pociągów z Moszczenicy do Zebrzydowic ważny od 1 grudnia 1935 roku.
Wiosną 1945 roku nasyp torowiska stanowił linię frontu niemiecko-sowieckiego, a sama linia znacznie ucierpiała podczas zaciętych walk.
W okresie PRLu linia została zelektryfikowana (prace zakończono 29 listopada 1985 roku), oddano także do użytku nowy przystanek (Zebrzydowice Przystanek). W roku 1966 uruchomiono w pobliżu linii kopalnię węgla kamiennego „Moszczenica” na potrzeby której wybudowano bocznicę.
Linia w kolejnych latach przeżywała jednak regres przewozów. 1 czerwca 1997 roku zawieszono przewozy pasażerskie, a w roku 1999 towarowe, aby w roku 2000 zdemontować elektryczną sieć trakcyjną i praktycznie rozebrać linię do marca 2005 roku. Przyczynami likwidacji były szkody górnicze wymuszające niskie prędkości handlowe pociągów, rosnąca konkurencja ze strony transportu samochodowego, a także brak zainteresowania władz lokalnych.
Obecnie po linii pozostała część obiektów inżynieryjnych takich jak wiadukty, mosty, nasypy, a także budynki stacji w Moszczenicy i Ruptawie. Wiadukt kolejowy w Moszczenicy nad ulicą Komuny Paryskiej oraz obszerny fragment nasypu z betonowym przepustem w Ruptawie zlikwidowano w roku 2015, a w kolejnych latach przepusty z ulicami Słowiczą i Skotnicką w Zebrzydowicach. Wspomnieniem po linii kolejowej są także nazwy ulic dawniej wzdłuż niej przebiegających: Kolejowa, Torowa i Konduktorska w Jastrzębiu-Zdroju.
W latach 2017-2020 starotorzem linii poprowadzono etapami ścieżkę rowerową - Żelazny Szlak Rowerowy - położono nawierzchnię bitumiczną, zamontowano barierki oraz oznakowanie. Wykorzystywane są niektóre istniejące jeszcze w momencie budowy obiekty inżynieryjne jak dawny most kolejowy nad Piotrówką czy wiadukt w Zebrzydowicach, co uratowało te obiekty przed zniszczeniem.
Co prawda większa część linii znajduje się poza historycznymi granicami Śląska Cieszyńskiego, jednak została opisana ze względu na ścisły związek z tym regionem.
Więcej zdjęć linii 170 z lipca 2008, lutego 2011 i maja 2020 roku w fotoreportażu Linią 170 do granic Śląska Cieszyńskiego.
Wykazy Ostrzeżeń Stałych dla linii 170
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego