Opis i historia linii 301B (Zebrzydowice PKP) - Petrovice u Karviné - Dětmarovice

Dopiero budowa linii z Bogumina przez Zebrzydowice, Dziedzice, Oświęcim, Chrzanów i Trzebinię umożliwiła rezygnację z tranzytu. Odcinek ten został w całości uruchomiony 17 grudnia 1855.
W latach 1888 i 1889 wybudowano na linii drugi tor, a 1 września 1898 roku oddano do użytku odgałęzienie z Piotrowic do Frysztatu i Darkowa.
1 stycznia 1906 kolej została znacjonalizowana i weszła w skład C.K. Państwowych Kolei Austriackich (k.k. österreichischen Staatsbahnen, kkStB), a po I wojnie światowej odcinek przebiegający na Śląsku Cieszyńskim podzielony został granicą państwową między Czechosłowację i Polskę (po stronie polskiej linia 93). Od początku Kolej Północna stanowiła jeden z najważniejszych szlaków kolejowych o znaczeniu ponadregionalnym i do 1906 na całej swej długości była już dwutorowa.
Elektryfikację i modernizację opisywanego odcinka przeprowadzono w roku 1963 (po stronie polskiej elektryfikację odcinka ze stacji Petrovice u Karviné przez Zebrzydowice do Czechowic zakończono 29 kwietnia 1964). W latach 2001-2002 przeprowadzono modernizację odcinka z Dziećmorowic do granicy państwa.
Obsługa podróżnych w lokalnych pociągach poruszających się po linii odbywała się bez udziału konduktora - bilety kupowało się bezpośrednio u prowadzącego pociąg, a od 11 grudnia 2011 roku funkcjonujący na linii przystanek Závada został pierwszym na Śląsku Cieszyńskim kolejowym przystankiem „na żądanie”.
W czerwcu 2020 roku rozpoczęto modernizację odcinka od stacji Dětmarovice do granicy państwa. Obejmuje ona kompleksowy remont torowiska i sieci trakcyjnej (z uwzględnieniem w przyszłości przejścia na zasilanie prądem przemiennym 25 kV 50 Hz), remont sześciu przejazdów kolejowych i wybranych tuneli czy przepustów pod linią kolejową, modernizacje peronów na stacjach w Dziećmorowicach, Piotrowicach i na przystanku w Zawadzie wraz z zabudową udogodnień dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (dostęp bezbarierowy - pochylnie i windy na stacjach) i nowych systemów informacji pasażerskiej, a także modernizacja systemów bezpieczeństwa ETCS. Prace mają zakończyć się w listopadzie 2022 roku.
Opisywany odcinek jest elementem II korytarza tranzytowego kolei czeskich. Jest linią dwutorową o maksymalnej dopuszczalnej prędkości 160 km/h.
W oznakowaniu numerycznym opisywanych linii w czeskiej części Śląska Cieszyńskiego stosujemy na naszym portalu Označení tratí podle tabulek traťových poměrů.
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego