Opis i historia linii Petrovice u Karviné - Karviná město - Karviná

Linia o długości 9,83 km przebiegała przez Frysztat, Raj i Darków, a kończyła swój bieg na dworcu w Karwinie, który powstał obok istniejącej już stacji na Kolei Koszycko-Bogumińskiej. Miała ona znaczenie lokalne, dawała także połączenie pociągom towarowym z zakładami zlokalizowanymi we Frysztacie (stalownia).
Początkowo na linii eksploatowano parowozy austro-węgierskiej serii 197 (po roku 1918 na kolejach czeskich oznaczonej 310.1 - tendrzaki te produkowane były w latach 1888-1905), a następnie serii 73 (po 1918 na kolejach czeskich 414.0, w Polsce Tp15). Ta ostatnia produkowana była przez różnych poroducentów w latach 1885-1909 w liczbie 453 egzemplarzy, a na linii z Piotrowic do Karwiny eksploatowano egzemplarze o numerach 016, 080, 088, 0102, 0103, 0122 i 0118 (ta ostatnia używana była jeszcze w latach 60.).
Od roku 1932 wprowadzono tu wagony spalinowe - początkowo serii M 122.0 (produkowane w zakładach Vagónka Studénka w latach 1930-1932 w liczbie 28 sztuk), a następnie M 120.4 nazywany ze względu na położenie kabiny maszynisty na dachu „Věák” (produkowane w zakładach Vagónka Studénka w latach 1930-1935 w liczbie 89 sztuk). Po II wojnie światowej wprowadzono na linię wagony M 131.1 (produkowane w zakładach Vagónka Studénka i Tatra Kopřivnice w latach 1948-1956 w liczbie 549 sztuk). Ostatnimi wagonami eksploatowanymi na linii były M 131.1190, 1288 i 1291.
W roku 1948 połączono Karwinę i Frysztat oraz wsie Darków, Raj i Stare Miasto w jeden organizm miejski i nadano mu nazwę Karwina. Nastąpił intensywny rozwój miasta, a w przebiegu linii kolejowej zaprojektowano nowe osiedla mieszkaniowe. Plan rozbudowy Karwiny, a także fatalny stan torowiska związany ze szkodami górniczymi spowodował, że postanowiono zlikwidować część linii przebiegającej przez miasto (razem z przystankami Ráj, Darkov lázně i V Lipinách) oraz przebudować fragment dawnej Kolei Koszycko-Bogumińskiej (wyłączając z ruchu pasażerskiego m.in. stację Karviná i budując nową stację dla Karwiny). Na odgałęzieniu do Frysztatu wstrzymano ruch pasażerski 27 maja 1962 roku, a następnie zlikwidowano odcinek z Frysztatu (wówczas stacja nazywała się już Karviná město) przez Darków do starej stacji w Karwinie. W 1987 roku przeprowadzono remont zachowanego odcinka.
Obecnie linia jest niezelektryfikowana, jednotorowa i ma przeznaczenie wyłącznie towarowe (od pewnego czasu raz do roku organizowane są pasażerskie przejazdy okolicznościowe: reportaże z takich przejazdów z roku 2012, 2017, 2018 i 2019).
Więcej informacji i współczesnych zdjęć z linii w artykule Śladami linii kolejowej w Karwinie.
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego