Opis i historia linii 302B Český Těín (Czeski Cieszyn) - Frýdek-Místek

Mapa z 1937 roku z zaznaczonym przebiegiem obecnej linii 302B
Otwarta 1 czerwca 1888 roku linia prowadziła z Kojetína przez Wałaskie Międzyrzecze (na tym odcinku otwarta została już w 1 maja 1888 roku), Frydek (obecnie linie 304A i 302A), a następnie Cieszyn do Bielska i nazywana była Koleją Miast Śląskich (zobacz pierwszy rozkład jazdy pociągów na linii). Od 1 stycznia 1906 roku znalazła się pod zarządem państwowym, podobnie jak większość linii kolejowych C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda.
Po podziale Śląska Cieszyńskiego w roku 1920 linia przedzielona została granicą - po stronie polskiej pozostał odcinek oznaczany dziś jako linia 190, po stronie czechosłowackiej fragment oznaczany obecnie jako linia 302B, a na moście kolejowym na rzece Olzie w Cieszynie ustanowiono kolejowy posterunek graniczny.
Po przyłączeniu Zaolzia w roku 1938 część linii 302B znalazła się w granicach Polski: stacje w Gnojniku (po stronie polskiej) i Dobrej (po stronie czecho-słowackiej, a od marca 1939 roku stronie Protektoratu Czech i Moraw) stały się granicznymi i odbywała się na nich odprawa paszportowa, a ostatnim przystankiem na linii w granicach Polski były Wojkowice.
Po agresji Niemiec we wrześniu 1939 roku linia nadal przedzielona była granicą, jednakże przystanek w Wojkowicach znalazł się po stronie Protektoratu Czech i Moraw (tuż za nim w stronę Gnojnika przebiegała granica Niemiec). Wycofujące się w 1945 roku wojska niemieckie uszkodziły infrastrukturę linii i pozostawiły w jej przebiegu celowo uszkodzony tabor kolejowy.
Po zakończeniu działań wojennych linia już granicach Czechosłowacji została udrożniona 9 lipca 1945 roku (początkowo tylko na odcinku Frydek-Mistek - Gnojnik 18 maja 1945 roku). W okresie powojennym większy jej remont został wykonany w roku 1984.
Planowana elektryfikacja linii wraz z rozbudową wielu punktów handlowych i infrastruktury (m.in. przebudowa obecnej stacji i budowa nowej stacji towarowej w Dobrej, budowa nowego przystanku w Noszowicach, budowa mijanki w Ropicy, przebudowy stacji we Frydku-Mistku i Czeskim Cieszynie) została ostatecznie po licznych protestach i trudnościach natury administracyjnej w roku 2014 odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.
13 grudnia 2015 roku wznowiono kursowanie pociągów transgranicznych z Frydku do Cieszyna, a przewozy wykonywały Koleje Czeskie przy pomocy 6 par pociągów kursujących w takcie dwugodzinnym.
Od 13 grudnia 2020 roku wszystkie przystanki na linii stały się przystankami „na żądanie” - pociągi osobowe zatrzymują się na nich tylko po uprzednim zgłoszeniu przez pasażera prowadzącemu pociąg chęci wysiadki, ewentualnie oczekujący na przystanku powinni dawać prowadzącemu stosowne znaki, aby ten zatrzymał pociąg.
W okresie międzywojennym Koleje Czechosłowackie używały na linii tendrzaków serii 423.0 i 354.1 (austro-węgierska seria 629, na PKP OKm11) oraz parowozów serii 434.1 (austro-węgierska seria 270, na PKP Tr12) i 434.2.
Po roku 1945 pociągi prowadzone były na linii parowozami serii 434.2, a od lat 50. kiedy to zaczęto wycofywać z linii trakcję parową wprowadzając spalinową, również wagonami spalinowymi M 262.0 (późniejsze oznaczenie 830) i M 131.1. Od roku 1975 pociągi osobowe prowadzone były wagonami spalinowymi serii M 152 (późniejsze oznaczenie 810) z doczepami serii 010, a od 1 maja 2012 roku zmodernizowanymi wagonami spalinowymi serii 814 „Regionova”.
Obecnie linia ma znaczenie drugorzędne, jest jednotorowa (podobnie jak po stronie polskiej) i nie została zelektryfikowana. Pociągi osobowe kursują mniej więcej co godzinę.
Część stacji i przystanków na linii posiada dwujęzyczne nazwy, gdyż ponad 10% mieszkańców gmin gdzie się one znajdują to przedstawiciele mniejszości polskiej.
Więcej informacji o linii 302B w artykule Linia Czeski Cieszyn - Frydek-Mistek wczoraj, dziś i jutro.
W oznakowaniu numerycznym opisywanych linii w czeskiej części Śląska Cieszyńskiego stosujemy na naszym portalu Označení tratí podle tabulek traťových poměrů.
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego