Opis i historia linii 159 Orzesze - Wodzisław Śląski
odcinek Jastrzębie Zdrój Bzie - Jastrzębie Zdrój Szotkowice

Mapa z 1937 roku z zaznaczonym przebiegiem opisywanego odcinka linii 159
Linia 159 z Orzesza do Wodzisławia Śląskiego przez Jastrzębie-Zdrój nie leży na terenie Śląska Cieszyńskiego w żadnym ze swych fragmentów. Prezentowany opis jej odcinka biegnącego w granicach administracyjnych miasta Jastrzębie-Zdrój pojawił się na łamach serwisu Koleje Śląska Cieszyńskiego z kilku powodów: silnego związku linii kolejowej 159 z linią 170 - czołową budową kolejową na Śląsku Cieszyńskim w okresie międzywojennym, chęcią porównania pruskiej infrastruktury kolejowej (linia 159) z infrastrukturą Austro-Węgier (np. linią 190) oraz zacieśnianiem się związków Jastrzębia-Zdroju z terenami Śląska Cieszyńskiego (przykładem niech będzie włączenie tegoż miasta do Euroregionu Śląsk Cieszyński).
Początki linii 159 sięgają roku 1884, kiedy to uruchomiono odcinek Orzesze - Żory. W sierpniu 1910 roku otwarto odcinek z Żor do Pawłowic, aby przedłużyć go rok później do Jastrzębia. W końcu 2 grudnia 1913 roku uruchomiono ostatni odcinek linii łączący Jastrzębie z Wodzisławiem przez Moszczenicę, Godów i Turzę (planowane otwarcie miało mieć miejsce 4 listopada 1913 roku).


Otwarcie stacji interesującego nas odcinka na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój (wówczas wsi Bad Königsdorff-Jastrzemb) miało miejsce 1 czerwca 1911 roku. Na uroczystości przybył m.in. burmistrz Żor, inspektor budowy oraz naczelnik poczty, a także okoliczna ludność.
Przyczyną budowy linii nie były względy ekonomiczne - na opisywanych terenach nie znajdowały się wówczas żadne większe zakłady przemysłowe czy kopalnie (pierwszą kopalnię w Jastrzębiu-Zdroju - KWK „Jastrzębie” uruchomiono 4 grudnia 1962 roku), lecz ułatwienie dojazdu do uzdrowiska jakim było wówczas Jastrzębie.
Kolejowe połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami przyczyniło się do wzrostu liczby kuracjuszy odwiedzających uzdrowisko. W późniejszych latach jastrzębski kurort uzyskał połączenia kolejowe z Krakowem, Warszawą, Łodzią, Poznaniem, Bielskiem, Zwardoniem, Wisłą, Cieszynem oraz Wiedniem i Pragą. Trasę do Warszawy ówczesne pociągi pokonywały w zaledwie 6 godzin i 45 minut.
Po zniszczeniach II wojny światowej odcinek z Moszczenicy do Bzia uruchomiono dopiero 6 maja 1947 roku. W okresie PRLu linia została zelektryfikowana (prace na ostatnim odcinku Pawłowice Śląskie - Jastrzębie Zdrój Moszczenica zakończono 29 czerwca 1984 roku).
Linia w kolejnych latach przeżywała jednak regres przewozów. 1 czerwca 1997 roku zawieszono przewozy pasażerskie, a w roku 1999 towarowe ze stacji Jastrzębie Zdrój do Wodzisława Śląskiego, aby w roku 2000 zdemontować elektryczną sieć trakcyjną na tym odcinku. Na pozostałym odcinku z Pawłowic Śląskich do Jastrzębia Zdroju ruch pasażerski utrzymywano do 18 lutego 2001 roku (elektryczną sieć trakcyjną zlikwidowano już w drugiej połowie roku 2001). Tym samym Jastrzębie-Zdrój stało się największym miastem w Polsce nie posiadającym kolei pasażerskiej. W kolejnych latach linia była systematycznie rozkradana i dewastowana. Przyczynami likwidacji były szkody górnicze wymuszające niskie prędkości handlowe pociągów, rosnąca konkurencja ze strony transportu samochodowego, a także brak zainteresowania władz lokalnych.
Obecnie po linii pozostały resztki torów i słupów elektrycznej sieci trakcyjnej, a także budynki kilku stacji i przystanków.
Ostatki w Jastrzębiu-Zdroju (6 lutego 2001) - wspomnienie przejazdu linią na 12 dni przed zawieszeniem przewozów pasażerskich
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego